• +358 (400) 587 346

  • Additional IconsMain Icons

    if.scimanydortcele%40okkim

  • +358 (400) 587 346

  • Additional IconsMain Icons

    if.scimanydortcele%40okkim

Tarinat

sanoista tekoihin

Arvaa mitä!

Kun tekee tarpeeksi paljon, tarpeeksi monipuolisesti ja tarpeeksi kauan, sitä löytää helposti jutunjuurta kaikenlaisten ihmisten kanssa. Täältä löydät tarinoita markkinoinnista, referenssejä tehdyistä töistä, ajatuksia ja mielipiteitä, sekä näkökulmia ihmisenä olemiseen.

Työreferenssit

Esimerkkejä onnistumisista, epäonnistumisista ja opituista läksyistä.

"Miksi tällä yrityksellä on tuollainen nimi?"

Yrityksen nimen tulisi mieluiten kuvastaa sen toimintaa. Parhaista yritysnimistä käy heti ilmi monta seikkaa, kuten mitä palveluita tai tuotteita se myy, minkälainen yritys on kyseessä, kuka on kohderyhmää, mikä on yrityksen kotikieli ja missä päin maailmaa se sijaitsee. Vaikkapa “Pispalan Pyöräkorjaamo” olisi aikamoisen hyvä nimi. Aina tilanne ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertainen. Esimerkiksi “Malmivaaran Mikon kaupallistamis- ja kansainvälistämispalvelut”, tai “Tampereen ulkomaankaupan myynninedistämispalvelut” eivät kumpikaan solahda kielenpäältä kovin ketterästi. Vaikka tuon kaltaisissa nimissä on paljon informaatiota, ovat ne raskaslukuisia, vievät paljon tilaa ja niitä on vaikeampi juurruttaa kenenkään mieleen. Englanninkielellä tulos olisi helposti vielä kamalampi, vrt. “Mikko’s Marcom & Business Development Services for Export Markets”. Myypä siinä sitten tuollaisella nimellä!
Electrodynamics-nimen taustalla on hieno sana, jonka rekisteröin vuosia sitten verkkotunnukseksi .fi-päätteellä. Minulla ei tuolloin ollut vielä mitään ajatusta siitä, mihin sitä käyttäisin, vai käyttäisinkö mihinkään. Yritystä perustaessani mietin, että kun kuitenkin teen töitä ihan omalla nimelläni ja naamallani, niin lopulta firman nimi näkyy lähinnä tarjouksissa, sopimuksissa ja laskuissa. Kun sitten vielä selasin PRH:n nimitietokantaa etsien mahdollisia muita nimiä, oli kaikki selkeät nimet ja kuvaavat sanat jo varattu. En myöskään lämmennyt keinotekoisille sanoille, kuten vaikkapa murreilmaisuille (esim: tiäräksää), väkinäisille käännöstermeille (esim: ignoorata), tai lyhenteille (esim: MiMaMy), vaan halusin käyttää luonnollista, perusmuotoista sanaa. 
Lopulta päätin että firman nimi saa olla mikä tahansa sana, joka jää mieleen ja jossa olisi pontta, virtaa ja vääntöä! Ja siinähän sitä on: Electrodynamics. Sanana se myös kuvastaa läheistä suhdettani tieteeseen ja tekniikkaan ja englanninkielisenä se sopii kansainväliseen kaupankäyntiin. Tarvittaessa se lyhenee sujuvasti muotoon EDX. Sanassa on myös yhdistelmä napakoita konsonantteja ja vokaaleja, jotka on kiva sanoa ääneen. Ne myös näyttävät visuaalisesti hyvältä ja niistä saa helposti muotoiltua erilaisia logoja. PRH hyväksyi yrityksen nimen kerralla ja nyt sinäkin tiedät, mistä Electrodynamics on syntynyt.