Nypro Consumer Health, Amerikan kovat opit
Vastuut: kv-myynti, uusasiakashankintaOpit: kansainvälinen liiketoiminta, työskentely konsernitason organisaatiossa, neuvottelutaidotSaavutukset: Ymmärrys epämukavuusalueella saavutetusta nopeasta mutta kalliista oppimisesta
Kun maailman kolmanneksi suurin elektroniikan sopimusvalmistaja Jabil Inc. osti vuonna 2015 silloisen työnantajani, kankaanpääläisen Clothing+:n, lähdin perheineni vuoden työkomennukselle Jabilin pääkonttorille Floridaan. Clothing+:n ydinosaaminen, tekstiiliin integroitu elektroniikka ja sen sarjavalmistus, sopi parhaiten Jabilin terveydenhuoltoyksikön Nypro Consumer Healthin alaisuuteen ja tavoitteena oli alkaa myymään valmistuspalvelua laajemmin suurille kuluttajabrändeille. Clothing+:lla asiakkainamme oli jo valmiiksi kaikki suuret nimet, kuten Nike, Adidas, Under Armor, The North Face, Lululemon ja Decathlon, sekä terveydenhuoltopuolelta Philips, joten Jabililla oli suuret odotukset yrityshankintansa suhteen. Nypro taas oli yksikkönä vähemmän kiinnostunut heidän syliinsä sysätystä täysin erilaisesta toimijasta. Tämä aiheutti ajoittain hämmennystä ja kitkaa.
Clothing+:lla olin vuosikausia julistanut tekstiilielektroniikan ja valmistusteknologiamme ilosanomaa ympäri maailmaa. Aloitin Nyprolla 2016 samassa tehtävässä, mutta jo parin kuukauden jälkeen minulle ilmoitettiin, että markkinointi ja avoin verkostoituminen lopetetaan. Nypron johto oli huolissaan osaamisemme valumisesta kilpailijoiden käsiin, asiakkuuksien menetyksestä ja lähinnä siitä, etteivät “jotkut suomalaiset toki voineet ymmärtää kansainvälistä liiketoimintaa”. Tämä kiukutti valtavasti, koska meillä oli konkreettiset todisteet menestyvästä globaalista liiketoiminnasta ja toimivista asiakassuhteista. Valmistusteknologiamme oli tuolloin niin edellä aikaansa, etteivät edes kaksi suurinta kilpailijaamme, amerikkalainen Flextronics (nyk. Flex) ja srilankalainen vaatevalmistajajätti MAS onnistuneet valtavista panostuksista huolimatta pääsemään edes lähelle Clothing+:n laatua, toimitusvarmuutta ja tehokkuutta. Suomalaisia ei juuri kuultu päätöksenteossa ja opin, mitä on työskentely amerikkalaisessa suurkorporaatiossa.
Minut siirrettiin neuvottelematta yritysmyyntiin, jossa tavoitteenani oli myydä nyt Nypron alaisuudessa toimivaa valmistusosaamistamme kuluttajabrändeille. Nypro asetti seitsennumeroisen alarajan jokaisen yksittäisen kaupan hinnalle. Vastoin kuin emoyhtiön leipäbisneksestä tutut kulutuselektroniikkabrändit, vaatebrändit eivät tilaa kerralla valtavia määriä esim. urheilurintaliivejä, vaan tekevät muutaman tuhannen tuotteen koejulkaisuja eri markkina-alueilla ja jos kauppa käy, samaa jatketaan lisää eri alueella. Tilanne oli mahdoton. Kävin asiasta useita keskusteluja, perustellen ja esitellen markkinoiden eroja, mutta päätös oli jo tehty. Vuosia lukuisista jatkuvista pienemmistä kaupoista rakennettu kannattava liiketoiminta ja asiakkuudet kuihtuivat käytännössä yön yli.
Vaikka lähin esimieheni tiesi, miksei tulosta syntynyt, sai vaatimaton tulos koko toimintamme näyttämään kannattamattomalta. Nypro kiinnitti yhä vähemmän huomiota tekstiilielektroniikan yksikköön ja Suomen toimipisteellä väkeä irtisanoutui ja irtisanottiin. Tämä tietysti vaikutti kaikkien motivaatioon. Yritin seuraavaksi lähestyä tekstiilien sopimusvalmistajia ja myydä tekstiilielektroniikan valmistuspalvelua alihankintana. Tein töitä viiden aikavyöhykkeen yli (Kalifornia, Florida, Suomi, Sri Lanka, Kiina) ja paiskoin jopa 17-tuntisia työpäiviä.
Hain myös muita töitä Jabilin sisällä. Osaamiselleni olisi kyllä ollut käyttöä ja minulle tarjottiin kolmea työpaikkaa eri osastojen markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta ne kaatuivat käytännössä kaikki siihen, että millään tulosyksiköllä ei ollut teknistä mahdollisuutta kustantaa työlupaprosessia. Töitä hakiessani ja ihmisiä haastatellessani opin kuitenkin valtavasti amerikkalaisesta työkulttuurista, lainsäädännöstä ja kuinka erilailla menestystä voi mitata. Tässä suurorganisaatiossa puhuttiin paljon yhteishengen tärkeydestä, mutta joka puheen lopuksi muistutettiin, että tärkein tehtävämme on tuottaa lisäarvoa osakkeenomistajille. Työkavereita haettiin työpisteeltään kesken työpäivän ja tiimille ilmoitettin heidän työsuhteensa päättyneen. Tästä ei ollut aina hyvä edes keskustella tiimin kesken, ettei olisi siten tullut asettaneeksi esimiestään ikävään valoon, joka taas olisi ollut epäsuotuisaa hänen esimiehelleen, jolloin olis taas jouduttu irtisanomaan joku, jne.
Kaiken kaikkiaan Floridan työkokemus ei ollut työnä palkitseva. Silti kaikki ne opit, jotka sain, kaikki syy-seuraussuhteet, organisaatiomallit, viestintätavat, taktiset vaikenemiset ja työn tekeminen esimiestä eikä asiakasta varten, ovat minulle jälkikäteen ajateltuna uskomattoman hyödyllinen koulu. Niiden myötä oma arvomaailmani kehittyi ja tarkentui valtavasti ja niiden kautta ymmärrän, minkälaista toimintaa haluan olla itse ajamassa ja minkälaista en.
Loppuun on sanottava, että vaikka tämä työ ei ollut unelmieni täyttymys, ymmärrän kuitenkin, etteivät kaikki amerikkalaiset yritykset, tai kaikki suuret organisaatiot toimi samalla tavalla. Minulla on nyt myös paremmat työkalut olla itse vaikuttamassa siihen, miten asioita hoidetaan. Tutustuin lopulta 19 kk kestäneen työkomennuksen aikana myös moniin upeisiin ihmisiin, joiden kanssa olen edelleen kontaktissa ja teen edelleen hyvin mielelläni liiketoimintaa Yhdysvalloissa.