Unfair Lean Marketing, mainostoimiston palvelumalli
Vastuut: yhteydenpito asiakkaisiin, strateginen luova markkinointi- ja viestintäsuunnitteluOpit: mainostoimiston laskutusmalli/työn hinnoittelu, hyvän työilmapiirin luominen ja ylläpito, kokonaisvaltaisen markkinointistrategian ja -suunnitelman luominen, luovan tiimin hallinta asiakasprojektissa, markkinoinnin ostamisen ja myymisen dynamiikka
Palattuani Suomeen ulkomaankomennukselta Yhdysvalloista tiesin vaihtavani sekä työnantajaa, että toimialaa. Olin jo pitkään ajatellut osaamiseni sopivan mainosalalle ja löysin Tampereelta kahden vahvan ja älykkään naisen vetämän toimiston, joka etsi asiakkuuspäällikköä. Kiinnostus oli molemminpuolinen ja aloitin työt tammikuussa 2018. Unfair Lean Marketing on Tampereella toimiva markkinointitoimisto, joka palvelee lähinnä Pirkanmaan yrityksiä markkinointiviestinnässä strategiasta toteutukseen ja ylläpitoon.
Työkseni hoidin asiakkuuksia, eli pidin yhteyttä asiakkaiden edustajiin, laadin strategioita osana tiimiä, suunnittelin verkkosivujen sisältöjä, kirjoitin paljon sisältöä asiakkaiden materiaaleihin, sekä käänsin ja kirjoitin tekstejä suomi-englanti-ruotsi-suomi. Perehdytin myös uusia työntekijöitä ja toimiston matalassa hierarkiassa ohjasin ja tuin työkavereitani ja autoin löytämään ratkaisuja niin työtehtävissä kuin henkilökohtaisissa pulmissa.
Reilun vuoden sisään toimiston työntekijöiden määrä kasvoi lähes 50% ja olin mukana ohjaamassa ja tukemassa kasvuvaihetta sisäisen viestinnän ja johtamisen kautta. Opin paljon kasvun sudenkuopista ja kuinka välttää pullonkauloja. Pidin työstäni valtavasti ja töihin meno oli lähes joka päivä yhtä juhlaa. Erimielisyyksiäkin syntyi, mutta niistä keskusteltiin ja koin, että myös minusta ja omasta jaksamisestani välitettiin.
Kaikesta työn ja työnantajan positivisuudesta huolimatta koin, etten pystynyt nousemaan urallani ylöspäin Unfairilla. Vaikken toki ollut täysin oppinut (enkä ole sitä koskaan), seurasin haluani kehittyä nopeammin, tartuin minulle tehtyyn kilpailevaan työtarjoukseen ja vaihdoin toimistoa. Olen edelleen erittäin hyvissä väleissä Unfairin Tarun ja Johannan kanssa ja he ovat ansaitusti osa ammatillista lähipiiriäni.
Yksi kiistatta tärkeimpiä oppeja mainostoimistoajoistani on hinnoittelun ymmärtäminen. Kun tiedän mistä, miten ja millä katteilla toimiston hinnat muodostuvat, mistä voi tarvittaessa nipistää ja mistä ei kannata tinkiä, pystyn paitsi itse myymään, myös ostamaan palveluja oikein. Tästä on ollut minulle valtava hyöty myöhemmissä töissäni.