• +358 (400) 587 346

  • Additional IconsMain Icons

    if.scimanydortcele%40okkim

  • +358 (400) 587 346

  • Additional IconsMain Icons

    if.scimanydortcele%40okkim

- Electrodynamics -

Työreferenssit

Esimerkkejä onnistumisista, epäonnistumisista ja opituista läksyistä.

Illustration

Clothing+, tekstiilielektroniikkaa Adidakselle ja Nikelle

Vastuut: viestintä/media/PR, myynti, markkinointi, tekninen suunnittelu, sisäiset tapahtumatOpit: poikkitieteellinen työ, julkinen esiintyminen, kansainvälinen liiketoimintaSaavutukset: kv-brändinrakennus kengännauhabudjetilla verkostoitumalla
Clothing+ näkyi Suomessa lähinnä “Reiman älyvaateprojektina”, mutta maailmalla se tuli ensisijaisesti tunnetuksi ainutlaatuisesta valmiudestaan a) suunnitella sarjavalmistuskelpoisia tekstiilielektroniikan tuotteita ja b) pitkään ainoana toimijana, joka myös pystyi sarjavalmistamaan näitä haastavia tuotteita. Yrityksen tärkein tuote oli tekstiilin integroidut biometriset anturit, kuten esimerkiksi tekstiiliset sykepannat ja sykerintaliivit. Näitä tuotteita myytiin kaikille maailman suurimmille urheiluvaatebrändeille, kuten Nike, Adidas, Under Armor, The North Face, Lululemon, Decathlon, jne. 
Olin mukana toiminnassa ensimetreiltä lähtien, eli 1998-2000 Lapin Yliopiston, Tampereen Teknillisen yliopiston (nyk. Tampereen Yliopisto) ja Reima-Tutta Oy:n (nyk. Reima) yhteisestä älyvaateprojektista. Opiskelin Lapin yliopistossa vaatetussuunnittelua ja koska minun tiedettiin olevan kiinnostunut teknisistä ulkovaatteista ja tulevaisuussunnittelusta, minut pyydettiin mukaan ensin projektiin ja sen jälkeen töihin Clothing+:lle 2000-2003 ja 2011-2016. Projektissa sain ensikäden kokemusta siitä, minkälaista on kun suunnittelijat ja insinöörit työskentelevät yhdessä. Siinä oli kyllä sovittamista niin ennakkoluuloissa, tavoitteiden asetannassa, viestinnässä kuin työtavoissa ja aikatauluissakin. Kuitenkin tämä kokemus ja ymmärrys ihmisten erilaisuudesta teki minuun valtavan vaikutuksen. “Insinöörin” tulkkauksesta selkokielelle tuli lopulta kantava teema työuralleni. 
Vaikka vastuullani oli Clothing+:n alussa lähinnä tekstiilin ja elektroniikan sovittaminen toisiinsa rakenteellisesti ja esteettisesti, luiskahdin nopeasti vastaamaan viestinnästä. Sanavalmiina ja kielitaitoisena kaverina aloin matkustaa yhä enemmän konferensseihin ja tapahtumiin, puhuin tiedeyleisölle puettavasta teknologiasta ja tapasin paljon alan vaikuttajia. Siitä oli lopulta lyhyt matka myyntiin ja tein sujuvasti esiintymisten ja messutapahtumien ohella uusasiakashankintaa. Opin valtavasti eri maista, toimialoista ja yritysten erilaisista tavoista neuvotella, käydä kauppaa ja tehdä sopimuksia. 
Kun Clothing+ vuonna 2015 myytiin amerikkalaiselle Jabil Inc.-konsernille, lähdin perheineni heti seuraavana vuonna työkomennukselle Floridaan pystyttämään Pohjois-Amerikan liiketoimintoja. Niistä opeista ja kokemuksista voi lukea kohdasta “Nypro Consumer Health”.