• +358 (400) 587 346

  • Additional IconsMain Icons

    if.scimanydortcele%40okkim

  • +358 (400) 587 346

  • Additional IconsMain Icons

    if.scimanydortcele%40okkim

Illustration

Reima Oy, lastenvaatteita kuluttajille

Vastuut: 22 vientimaan markkinointimateriaalien hallinta, sponsoritiimin johtaminen, kuvausmatkat ja tapahtumatOpit: Kv-liiketoiminnan rakenne, kuluttajamarkkinointi, suurten ja monimutkaisten tapahtumakokonaisuuksien hallintaSaavutukset: vaikuttajamarkkinoinnin (lumilautailu- ja suksitiimin) vaikutus Reiman brändiin kotimaassa ja ulkomailla: aikuisten laskuvaatteita kysyttiin vielä vuosikausia koko tuotelinjan lakkauttamisen jälkeen.
Olin itse laskenut Reiman lumilautailusponsoritiimissä koko vaatemalliston alusta, eli vuodesta 1998 saakka. Osallistuin kilpailuihin ja kiertueisiin ja edustin brändiä. Vaatetussuunnittelun opiskelijana ja teknisistä ja toiminnallisista vaatteista kiinnostuneena osallistuin myös tuotekehitykseen. Muutin Kankaanpäähän työskentelemään Reiman pääkonttorilla älyvaateprojektin parissa keväällä 2000. Jo tuona aikana vastasin sponsoritiimistä, mutta projektin jälkeen aloitin työt Reiman markkinointiosastolla 2006. 
Koska minulla oli lumilautailijana vahva näkemys vauhdikkaiden valokuvien sommittelusta, olin alusta saakka mukana myös kaksi kertaa vuodessa toteutettavien mallistokuvausten suunnittelussa ja toteutuksessa. Järjestin ja organisoin niin aikatauluja, kuvauslokaatioita, kuin lapsimallejakin. Otin vastuun erityisesti kaiken ennaltasuunnittelemattoman ja yllättävän hallinnasta, kuten väsyneiden lasten hauskuutuksesta kuvausvalmiuteen, vaativien vanhempien toppuuttelusta, kuvauskaluston raahauksesta kuvauslokaatioon tunturin laelle, tai kuvausrekvisiitan muokkaamisesta kesken kuvausten. 
Organisointikykyä ja venymistä tilanteen mukaan tarvittiin myös messuilla. Tein yhteistyötä messurakentajan kanssa, kommunikoiden ulkomailla järjestäjien kanssa, rakentaen osastoa tarvittaessa, järjestäen tapahtumat osastolla, osallistuen myyntityöhön ja huolehtien muun henkilökunnan tarpeista, kuten messutoiminnan ohjauksesta ja iltaoluista. Pidin valtavasti nimenomaan ihmisten organisoimisesta siten, että kullakin oli parhaat edellytykset onnistua omassa työssään. 
Konttorilla vastasin markkinointimateriaaleista, kuten esitteet, katalogit, giveawayt ja edustusmateriaali. Suunnittelin, kilpailutin, tilasin, varastoin ja hallinnoin materiaaleja ja hoidin niiden lähetykset eteenpäin. Hallinnoin lopulta 22:a vientimaata käyden kunkin kanssa neuvottelut tarpeista ja toimitin paketit perille sovitusti. Kielitaidostani oli tässä kohtaa paljon hyötyä ja opin tulkitsemaan myös norjaa ja tanskaa, vaikken niitä kumpaakaan sujuvasti puhukaan. Kielitaidosta oli hyötyä myös kahdesti vuodessa ilmestyvien tuote-esitteiden ja mallistokatalogien tarkistuksessa. Tarkistin taitetun materiaalin kieliversiot tuote tuotteelta seitsemällä eri kielellä. 
Reima oli minulle erinomainen opinahjo kuluttajamarkkinointiin. Sain tämän työn kautta myös suuren määrän osaamista kv-markkinoinnista, eri maiden kulttuurieroista ja ihmisten kanssa työskentelystä. Tätä kokemusta hyödynnän vielä nykyäänkin töissäni joka päivä.