Grundium, sairaalateknologiaa maailmalle
Vastuut: kaikki markkinointiin, viestintää ja brändiin liittyvä toimintaOpit: strateginen työ osana johtoryhmää, liiketoiminnan suunnittelu ja kehitys, Saavutukset: kotimaisen kasvuyrityksen nostaminen globaalisti tunnetuksi brändiksi
Grundium suunnittelee, valmistaa ja myy pienikokoisia mikroskooppiskannereita patologeille. Firman tausta on kamerakännykkäteollisuudessa, kolme perustajaa olivat olleet töissä Nokialla ja Microsoftilla ja halusivat tehdä jotain omaa. Yrityksen alkuvaiheessa toimitusjohtaja oli vastannut markkinoinnista ja oli tehnyt kelvollista työtä, vaikkei se ollut hänen lempilajinsa. Aloitettuani työssäni laadin ensi töikseni markkinointistrategian, kiteyttäen samalla myös liiketoimintastrategiaa. Jouduin opettelemaan minulle ennestään täysin tuntemattoman toimialan markkinoineen, kilpailijoineen, tuotteineen ja toimintatapoineen. Se oli kiehtovaa ja palkitsevaa!
Olin tottunut tekemään markkinointia kengännauhabudjetilla, eikä Grundiumillakaan ollut alussa käyttää paljon rahaa markkinointiin. Myös koko digitaalisen patologian toimiala oli jatkuvassa murroksessa, joten päätin, että vuositason suunnitelman sijaan tekisimme markkinointia toimenpide kerrallaan. Näin pystyimme sekä mitoittamaan ja kohdistamaan toimenpiteet aina budjetin ja resurssien mukaan, että pystyimme vastaamaan juuri vallitsevaan markkinatilanteeseen parhaan senhetkisen tiedon pohjalta. Käytin rahaa ja resursseja koko ajan kulutusta ja vaikutuksia seuraten. Tämä oli erittäin onnistunut ja toimiva malli ja huomasin, kuinka tehokasta on mitata vaikutuksia ja tehdä suurten vuotuisten linjanvetojen sijaan jatkuvasti pieniä korjausliikkeitä.
Grundiumin liikeidean hienous oli siinä, että pienten skannereiden markkinoilla oli tilaa ja laadukas ja tarkka tuote erottui edukseen. Suurin kilpailija tuntuikin olevan muiden tuotteiden ja valmistajien sijaan kohderyhmän asenne ja muutosvastarinta. Neste- ja kudosnäytteiden tutkiminen perinteisellä mikroskoopilla paikan päällä edellyttää asiantuntijalta paljon matkustusta, tai aikaavievää näytteiden postitusta. Digitaalinen patologia mahdollistaa näytteiden tarkan skannauksen ja kuvien tutkimisen internetin ylitse mistä tahansa. Tämän hyvin looginen etu jäi kuitenkin toistuvasti muutosvastarinnan jalkoihin – ympäri maailmaa terveydenhuoltojärjestelmät ovat ylikuormittuneita ja pienetkin muutokset rutiineihin ovat haasteita. Lisäksi maasta ja alueesta riippumatta joka sairaalassa ja klinikalla on omanlaisensa IT-järjestelmät, jotka tekevät kaikesta sähköisestä yhteensovittamisesta monimutkaista. Niinpä kohdistin suuren osan Grundiumin markkinoinnista tiedon ja ymmärryksen välittämiseen loppukäyttäjille ja integraatiomahdollisuuksien avaamiseen asiakkaiden IT-osastoille. Tein työtä tiiviisti johtoryhmän, Grundiumin IT-osaston ja asiakkaiden välissä. Verkostoiduin tapahtumissa webinaareissa. Tein guerilla-markkinointia kulkien pieni skanneri olkahihnassa tapahtumissa, joka herätti hämmästystä ja mielenkiintoa. Samaan aikaan ylläpidin koko ajan digimarkkinointipäällikön kanssa digitaalisia kanavia. Muokkasin nettisivujen tekstejä, kirjoitin blogitekstejä ajankohtaisten aiheiden mukaan, toteutin ja mittasin kampanjoita somessa, sekä ohjasin hakukoneoptimointia ja -markkinointia.
Sen kolmen ja puolen vuoden aikana, jonka toimin Grundiumin markkinointijohtajana, yritys kasvoi 800 K€:sta 44 M€:ään. Tärkein henkilökohtainen saavutukseni oli nostaa pieni suomalainen kasvuyritys globaalisti tunnetuksi brändiksi patologian alalla.
Lähdin Grundiumilta omasta päätöksestäni kesällä 2023. Yhdysvallat oli koko ajan kiistatta tärkein ja tuottavin markkina-alue ja panostimme siihen suhteessa eniten. Löysimme kesäkuussa tuoreen Pohjois-Amerikan myyntiyksikön johtoon paikallisen kaverin, jolla oli pitkä kokemus lääkeyhtiöiden markkinoinnin johtamisessa. Hän halusi ottaa vastuun sekä Grundiumin myynnistä, että markkinoinnista ja se oli minullekin markkinan ja maan tavat tuntien ihan looginen ehto ja malli. Minulle luvattiin etsiä joku toinen toimi Grundiumilla, mutta näin siinä kohtaa viisaammaksi lähteä tekemään jotain muuta.