Milloin kannattaa palkata markkinointiin toimisto, milloin Mikko ja millä edellytyksin kannattaa tehdä itse?
1. Mainostoimisto kannattaa palkata silloin, kun sinulla on kestävästi pyörivä liiketoiminta, selkeät tavoitteet tuotteille ja palveluille omissa segmenteissään määritellyillä markkinoilla ja tarvitset näille jatkuvaa sisällöntuotantoa ja päivitystä. Firmassasi on ehkä markkinointivastaava, mutta työtä olisi useammalle päälle ja käsiparille.
2. Markkinointi- ja/tai strategiatoimisto on parempi valita, jos yrityksesi sisäinen osaaminen on selvästi tuotekehityspainotteista. Kaipaat syventävää näkemystä, jotta voit olla varma, että johdat firmaasi oikeaan suuntaan. Haluat panostaa laajaan projektiin, jossa on osallisena useita asiantuntijoita. Tuotoksena on yleensä huolellisesti taitettu esitys, josta oivallat laajasti kilpailijakenttää, tuotesegmenttejä, markkina-alueita ja liiketoimintasi vahvuuksia ja heikkouksia. Presentaatiota kehtaa näyttää konsernin hallitukselle, tai siitä voidaan johtaa pitch deck, jolla haet rahoitusta sijoittajilta.
3. Electrodynamics on paras vaihtoehto, kun yrityksesi on kasvuvaiheessa. Et ehkä ehdi tehdä kaikkea itse, tai sinulla ei juuri nyt ole ylimääräistä pariakymmentä tonnia strategiatoimistolle. Sinulla on hyvä käsitys liiketoiminnastasi, mutta koet, että haluat keskittyä työssäsi yritystoiminnan johtamiseen. Sinusta olisi järkevää ulkoistaa markkinoinnin kokeneelle asiantuntijalle, jonka kanssa on suoraviivaista ja selkeää toimia. Ehkä haluat sparrailla ja keskustella kaupallistamisesta saadaksesi omaan työhösi lisää selkeyttä. Saat tarvittaessa tukea liiketoimintastrategian kirkastamiseen, sekä siihen suoraan kytketyn markkinointistrategian. Lisäksi saat markkinoinnin käytännön toteutuksen, joka on suoraan mitoitettu käytettävissä oleviin resursseihin. Kanavat valitaan tehokkuuden ja toimivuuden mukaan ja suunnitelmaa voidaan muuttaa ketterästi esim. markkinan tai liiketoiminnan muutosten mukaan.
4. Markkinointi, viestintä, brändinhallinta ja myynninedistäminen kannataa tehdä itse silloin, kun se on sinulle (toimitus-)johtajana kaikkein lähinnä sydäntä. Viestit aktiivisesti asiakkaiden kanssa ja tapaat heitä, kilpailijoita ja sidosryhmiä säännöllisesti alan tapahtumissa. Harjoitat päivittäin visuaalista silmääsi ja tuotat sujuvasti sisältöä eri medioilla eri kanaviin. Sinulla on aikaa ja energiaa keskittyä pohtimaan kaupallistamisstrategiaa, markkinatilannetta ja markkinointikanavia ja muut tiimissäsi hoitavat hallinnon ja liiketoiminnan kehityksen. Olet ruumiiltasi ja mieleltäsi kuin kisakireä olympiaurheilija ja käytät ravintonasi verkkovirtaa. Olet ehkä kolibri, jonka minuutti on kuin muiden tunti. Olet 26-vuotias, mutta sinulla on yli kolmekymmentä vuotta ulkomaantyökokemusta Applelta, Googlelta, New York Timesilta, Toyotalta, WHO:lta, Unicefiltä ja Maailmanpankin hallituksesta. Hallitset 16 eri ohjelmistoarkkitehtuuria, joista 4 olet kehittänyt itse. Käytät sujuvasti kaikkia Adoben, Microsoftin ja Googlen ohjelmia ja rentoudut aamuöisin blogaamalla Excelin ja Google Sheetsin pikanäppäinkomentojen eroavaisuuksista. Silloin kun et itse maalaa tai harjoita kuvanveistoa tai taidevalamista entisöit Louvren ja British Museumin teoksia. Sinut tunnetaan maailman medioissa vain etunimelläsi, eikä edes omalla perheelläsi ole henkilökohtaista kännykkänumeroasi. Asut eri mantereilla, vaikket koskaan matkusta minnekään. Omaisuudestasi liikkuu arvioita, mutta koska et koskaan sijoita mihinkään, etkä käytä käteistä, pankkikorttia, luottokorttia, PayPalia, AliPaytä, Bitcoineja, tai mitään muitakaan maksuvälineitä, edes verottaja ei pysty arvioimaan varallisuuttasi. Chuck Norris kertoo usein olevansa hyvä ystäväsi, mutta teistä ei ole yhtään valokuvaa edes samassa tilassa. Paavi muistaa sinua usein pääsiäispuheessaan ja Taylor Swift tägää sinut somepostauksiinsa. Huhutaan, että niin Saksan autoteollisuus, OPEC, Yhdysvaltain aseteollisuuden keskusjärjestöt, sekä EU odottavat kommenttejasi ennen kuin julkaisevat budjettinsa. Näillä eväillä sinun onkin ihan hyvä tehdä markkinointia ja myynninedistämistä itse.